fbpx

Depresja w pandemii. Jak sobie z nią radzić?


2 Udostępnienia
Subksrybuj nas na Google News

1,5 miliona Polaków choruje na depresję. WHO: Za 10 lat depresja będzie najczęstszą chorobą. Przed pandemią większość z nas miała pracę, bujne życie towarzyskie i wiele zadań związanych z życiem codziennym. Przez natłok bodźców i obowiązków każdy z nas marzył o odpoczynku. Dzisiaj nadmiar czasu wolnego jest dla niektórych przekleństwem.

COVID-19 ma ogromny wpływ na różne dziedziny naszego życia. Generuje problemy finansowe, zawodowe, zdrowotne, utrudnia kontakty międzyludzkie,  w niektórych sytuacjach prowadzi do śmierci. Podczas kwarantanny u większości ludzi przeważają negatywne uczucia. Kontrolę przejmuje złość, smutek, lęk, frustracja. Co zrobić, aby te emocje nie zawładnęły naszym życiem? Jak radzić sobie z depresją?

Dbajmy o bezpieczeństwo

Dbajmy o bezpieczeństwo nasze i bliskich. Zachowajmy wszelkie środki ostrożności. Pamiętajmy o dystansie. Zakrywajmy nos i usta. Dbajmy o regularną higienę rąk. Zasady te pomagają w pandemii, ale są również elementem zarządzania lękiem. Przestrzegając zasad, możemy odczuć większy komfort psychiczny.

Zarządzajmy swoim czasem

Nauczmy się zarządzać naszym czasem. Stwórzmy harmonogram codziennego funkcjonowania. Miejmy świadomość, że mamy kontrolę nad naszym życiem. Starajmy się wprowadzić podział dnia. Jeśli pracujemy, postarajmy się wypełniać obowiązki od rana. Nie pozwólmy, aby nasza praca mieszała się z odpoczynkiem. Nie dopuśćmy do tego, żeby lęk nami zawładnął. Próbujmy zrobić coś innego niż zwykle. Nowe nie znaczy złe. Nie bójmy się eksperymentować.

Utrzymujmy kontakty z bliskimi, przyjaciółmi i znajomymi

Bardzo ważne w naszym życiu są kontakty społeczne. Dzielenie się swoimi uczuciami, przeżyciami i codziennymi sprawami. Postarajmy się, chociaż co drugi dzień, zadzwonić lub napisać do kogoś bliskiego. W dzisiejszych czasach mamy wiele możliwości jeśli chodzi o kontakt społeczny. Dobrze rozwinięte media społecznościowe, dzięki którym możemy zawierać nowe przyjaźnie. Wysłuchajmy i zostańmy wysłuchani. Pamiętajmy, że rozmowa, nawet z wirtualnym znajomym – jest bardzo ważna.

Postarajmy się być dobrymi dla siebie i innych

To trudny czas dla nas wszystkich. Dlatego dobre uczucia są na wagę złota. Bądźmy dla siebie mili. Pomaganie innym ma kluczowe znaczenie w naszym samopoczuciu. Może pomoc sąsiadowi? Albo wolontariat? Dobrze jeśli czujemy się potrzebni i wiemy, że ktoś nas potrzebuje. Postarajmy się być mili również dla nas samych. Gdy rano przeglądasz się w lustrze, powiedz sobie komplement. Czasami wystarczy uśmiech, aby nasz dzień rozpoczął się lepiej 😊

Twórzmy nowe zadania i róbmy to, co lubimy

Rutyna i rytuały są ważne dla naszego mózgu. Jeśli mamy już stworzony plan dnia, postarajmy się wprowadzić coś nowego. Może wstańmy wcześniej i wybierzmy się na poranny spacer? Mamy dużo czasu. Wykorzystajmy go. Zastanówmy się, co lubimy i po prostu zacznijmy to robić. Pamiętajmy, jeśli chcemy zmienić swój nastrój, musimy zmienić swoje działania i myśli.

Dbajmy o swoje zdrowie

Starajmy się zdrowo odżywiać. Sprawdzajmy, co jemy. Witaminy: A. Beta Karoten, ADEK, B, C, D3, D3 + K2, E, K2 poprawiają nasze samopoczucie, dodają nam siły na walkę z depresją. Pamiętajmy jednak, że same witaminy, nie zastąpią wizyty i rozmowy ze specjalistą. Uprawiajmy sport. Już podczas 30 minutowej aktywności wzrasta poziom endorfin wytwarzanych przez nasz organizm. Starajmy się zredukować stres. Wieczorna medytacja, muzyka relaksacyjna, głębokie oddychanie pozwoli nam się wyciszyć. Skupić na swoim JA. Może odkryjemy jakąś nową pasję, czy udoskonalimy jakąś umiejętność?


Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

2 Udostępnienia

Jaka jest Twoja reakcja ?

PŁACZĘ PŁACZĘ
0
PŁACZĘ
ALE WPADKA ALE WPADKA
0
ALE WPADKA
ZABAWNE ZABAWNE
0
ZABAWNE
WOW WOW
2
WOW
NIE LUBIĘ NIE LUBIĘ
0
NIE LUBIĘ
HAHA HAHA
0
HAHA
LUBIĘ TO LUBIĘ TO
0
LUBIĘ TO
NIE WIERZĘ NIE WIERZĘ
1
NIE WIERZĘ